Rozkład siły w modularnych taśmach łukowych

Rozkład siły w modularnych taśmach łukowych

Taśmy modularne to ważna grupa produktów w ofercie Habasit. Taśmy łukowe to taśmy odpowiednie do transportu na łukach.

W dzisiejszym wpisie omówię kilka ważnych aspektów dotyczących konstrukcji, które należy wziąć pod uwagę przy stosowaniu tego typu taśm. Zacznę od objaśnienia głównych sił działających na taśmę i jej podporę.

Siły promieniowe i trakcyjne

W przypadku prostego przenośnika siła ciągnąca rozkłada się równomiernie na całej szerokości taśmy. Jeśli konstrukcja została dobrze wykonana, nie będzie żadnych sił poprzecznych. Inaczej jest w przypadku taśmy łukowej. Podczas transportu po łuku rzędy po wewnętrznej stronie łuku będą przesuwać się razem, powodując oberwanie taśmy. W takiej sytuacji musi nastąpić przesunięcie siły trakcyjnej Fs1 (która rozkłada się równomiernie na całej szerokości taśmy w sekcji prostej) w kierunku zewnętrznej strony łuku Takie przesunięcie wymaga czasu i musi rozpocząć się jeszcze przed wejściem w łuk. Tylko ogniwa po zewnętrznej stronie łuku przenoszą siłę styczną FT. Na rysunku poniżej widać, że siła promieniowa FRi jest reakcją na siłę styczną FT.

Siła promieniowa FRi zwiększa się wzdłuż łuku. Siła trakcyjna jest największa bliżej napędu (na końcu), ponieważ musi uciągnąć całą taśmę razem z ładunkiem. Wytrzymałość taśmy łukowej jest zawsze większa w przypadku ciągnięcia po prostej niż po łuku, dlatego też zaleca się następującą konstrukcję przenośnika: najpierw łuk, a potem długi prosty odcinek.

Pomiędzy dwoma przeciwnymi łukami siła promieniowa FR2 przesuwa się z jednej strony taśmy na drugą. Aby ta zmiana była płynna, wymagany jest odcinek prosty l1 o długości minimum 2x szerokość taśmy bo.

Warunkiem prawidłowego zazębienia koła zębatego jest równomierny rozkład siły na całej szerokości taśmy. Można to osiągnąć, jeśli odcinki proste l0 i l2 będą równe 1,5 szerokości taśmy b0 (patrz rysunek poniżej)

Co jednak zrobić, jeśli odcinek prosty L2 przenośnika musi być krótszy niż 1,5 x b0? W tym przypadku zamiast kół zębatych powinno się używać rolek. Ze względu na to, że taśma nie może być prowadzona za pomocą rolek, należy użyć odpowiednich prowadnic ze ślizgami. Minimalna długość nigdy nie może być krótsza niż 1 x b0.

Skrócenie odcinka przed napędem jest trudniejsze. Zasadniczo, tutaj również można zastosować rolki, ale tylko wtedy, gdy jest to dolny napęd czołowy. W przypadku bardziej szczegółowych pytań w tym temacie, zalecamy kontakt z naszym lokalnym działem pomocy.

Prowadzenie boczne po łuku

Jak opisano wcześniej, gdy taśma łukowa przechodzi przez łuk, zawsze występuje siła promieniowa FRi. Aby mieć pewność, że siła ta nie będzie powodowała problemów, należy zapewnić odpowiednie prowadzenie taśmy po wewnętrznej oraz zewnętrznej stronie łuku. Habasit oferuje różne rozwiązania, takie jak zakładki dociskające lub zakładki boczne. Można również zamontować ślizgi nad taśmą. Konstrukcja powrotu taśmy powinna być taka sama. Poniżej znajduje się kilka przykładów konstrukcji.

Podsumowanie

Konstrukcja przenośnika łukowego jest bardziej skomplikowana niż w przypadku przenośnika prostego. Należy wziąć pod uwagę różne siły. Omówiono tutaj tylko kilka aspektów związanych z konstrukcją. Więcej informacji można znaleźć w naszym poradniku Engineering Guide. W razie wątpliwości dotyczących maksymalnej dopuszczalnej siły można skorzystać z naszego internetowego narzędzia LinkSeleCalc. W przypadku dodatkowych pytań dotyczących konstrukcji przenośnika, zachęcamy do skorzystania z pomocy i porad naszych inżynierów, z którymi można się skontaktować telefonicznie lub wysyłając e-mail.

5 września 2017  |  Dodane przez

Marco Hollander dołączył do zespołu Habasit w Holandii we wrześniu 2000 roku jako Technical Manager. Specjalizuje się w dziedzinie taśm modularnych, łańcuchów i profili w przemyśle spożywczym i transporcie materiałów. Dobrze zna również ogólne zastosowania transportowe oraz systemy przenośników spiralnych. Marco zawsze chętnie odpowiada na pytania klientów i przedstawicieli handlowych dotyczące kwestii technicznych. Posługuje się językiem holenderskim, angielskim i niemieckim. W swojej pracy lubi wyzwania i różnorodność.