Redukowanie tarcia w przenośnikach wyposażonych w nosek

Redukowanie tarcia w przenośnikach wyposażonych w nosek

Przenośniki z jednym lub dwoma noskami zużywają więcej energii niż przenośniki wyposażone w rolki. To powszechnie znany fakt. Regularnie otrzymujemy pytania dotyczące poślizgu czy wyłączania się silników w następstwie przegrzania. Problemy te mogą być spowodowane tarciem pomiędzy nieruchomym noskiem a naprężoną taśmą. Aby je wyeliminować, musimy najpierw dowiedzieć się jak działa tarcie. W tym celu trzeba się przyjrzeć kilku czynnikom:

  • Materiałowi noska
  • Promieniowi noska
  • Kątowi opasania noska
  • Wytrzymałości taśmy
  • Tarciu pomiędzy taśmą a noskiem
  • Napięciu taśmy

Oto nasze zalecenia w zakresie redukcji tarcia:

  1. Noski powinny być wykonane z twardego, gładkiego materiału, jak stal nierdzewna o polerowanej powierzchni czy stal chromowana
  2. Jeśli to możliwe, promień noska powinien wynosić od minimum 3 do maksimum 6 mm
  3. Kąt opasania powinien być jak najmniejszy, bowiem im mniejszy kąt opasania, tym mniejsze tarcie
  4. Jeśli używamy taśm o niskim współczynniku k1%, przy małych szerokościach zaleca się stosować taśmy 1-warstwowe. W przypadku większych szerokości konieczne może okazać się użycie taśm 2-warstwowych, co zapewni stabilność poprzeczną, dzięki której taśma nie będzie pofałdowana na środku. Ogólnie, stosowanie taśm o mniejszej wytrzymałości pozwala ograniczyć siły oddziałujące na nosek.
  5. Współczynnik tarcia po stronie bieżnej taśmy powinien być niski. Warto pamiętać, że tkaniny impregnowane ulegają uszkodzeniu wolniej niż tkaniny bez impregnacji. Uszkodzona tkanina mechaci się, przez co jej współczynnik tarcia jest znacznie większy niż w przypadku nowych taśm. Nie należy też używać stalowych rolek z rowkami, ponieważ mogą one zwiększać zużycie taśmy po stronie bieżnej.
  6. Ze względu na to, że naprężenie taśmy znacząco wpływa na tarcie między nią a noskiem, zaleca się, aby naprężenie to było niższe od standardowego. Aby je zmniejszyć bez ryzyka wystąpienia poślizgu taśmy, rolkę należy powlec elastomerem odpornym na ścieranie, co dwukrotnie zwiększy współczynnik tarcia. Równie ważny jest kąt opasania na rolce. Przy kącie opasania wynoszącym 204° przenoszona moc jest niemal dwukrotnie większa niż przy kącie opasania równym 180° (zgodnie ze wzorem Eytelweina). Z przyjemnością pomożemy Ci w wyliczeniu najlepszego kąta opasania dla wybranej aplikacji.

Jeśli masz pytania związane z tym tematem, skontaktuj się z nami za pośrednictwem poniższego formularza.

Zobacz także:

30 listopada 2018  |  Dodane przez

René Grevengoed

René Grevengoed to Application Engineer w Holandii od 1996 roku. Jego językiem ojczystym jest holenderski, ale biegle posługuje się również językiem angielskim. Grevengoed specjalizuje się w ogólnym transporcie przenośnikowym, w tym w dziedzinie tkaninowych taśm transportujących oraz pasów napędowych. Posiada wiedzę w kilku dziedzinach przemysłu, takich jak przemysł spożywczy, transport materiałów oraz przemysł drukarski i papierniczy. Grevengoed zdobywał doświadczenie i umiejętności niezbędne na obecnym stanowisku, pracując w warsztatach i przy instalacjach w zakładach.

Szukasz najlepszych rozwiązań dla swojej firmy?

Uzyskaj poradę